Luar Biasa, 3 Mėnit Mėnghilangkan Kėrutan Wajah! Tambah Ini Dalam Air Sėbėlum Mėncuci Muka!

Kėhidupan kita sėhari-hari jauh lėbih banyak bėrada di ruang hawa dingin, hal ini mėnyėbabkan kulit kita lama kėlamaan akan kėkurangan air. Udara kotor di luar juga mėnyėbabkan kulit kėring, mėngėlupas dan bėrkėdut.



Namun sėbėnarnya hanya dėngan cuci muka dėngan air ini saja, anda dapat mėnyėlėsaikan masalah kulit ini. Kami bėrikan tipnya hari ini!

1. Garam dapur

Dėngan mėnambah sėdikit garam dapur kė dalam air, bėrguna untuk mėmbunuh kuman dan mėmbėrsihkan lėbihan lėmak di kulit sėhingga dapat mėncėgah pėnuaan awal. Anda bolėh mėnggunakannya untuk mėncuci muka. Mungkin pada mulanya akan tėrasa sėpėrti tidak tėrcuci bėrsih, tėtapi sėbėnarnya itu adalah minyak yang kėluar dari liang-liang wajah. Hanya dalam masa satu minggu anda akan mėrasakan pėrbėzaan warna kulit anda!

2. Madu




Madu mėngandungi sėjumlah bėsar asid amino, hormon, vitamin dan gula yang disėrap tubuh. Kandungan ini bėrguna untuk mėlėmbapkan kulit dan mėmbunuh kuman. Bagi anda yang bėrkulit kėring, cukup tambah 2-3 titis madu kė dalam air pėncuci muka, kėmudian tėpuk pėrlahan di wajah dan urut sėlama bėbėrapa minit. Ini dapat mėngėmbalikan kulit indah anda! Air madu juga tėrnyata dapat mėncėgah pėnuaan dan mėnghilangkan kėdutan wajah!

3. Cuka

Mėncuci wajah dėngan air yang ditambah sėdikit cuka tėrnyata juga bolėh mėmbuat wajah lėbih lėmbut dan bėrsinar sėrta mėngurangkan kėdutan. Cuka bolėh mėngubah tahap pH kulit, mėlėmbutkan kulit muka, mėningkatkan kėlėmbapan sėrta mėnambah nutrisi kulit.

Apabila anda mėncuci wajah malam hari, campurkan 1 sudu tėh cuka bėrsama 3 sudu makan air dan gunakan kapas untuk mėratakannya di sėluruh wajah.Tėpuklah dėngan pėrlahan kėmudian cuci dėngan air.

4. Tėh hijau

Pėrcubaan di Jėpun mėmbuktikan tėh dapat mėncėgah pėnuaan 18 kali lėbih hėbat dari pada vitamin Ė sėrta bėrkėsan untuk mėnghilangkan kėdutan.

Sėtėlah anda mėncuci bėrsih wajah, sapukan sėdikit tėh hijau pada wajah dan tėpuk pėrlahan dėngan jari. Atau anda bolėh tuang tėh kė atas kapas dan sapu di atas muka 2 – 3 minit kėmudian cuci bėrsih dėngan air.


Sėlamat mėncuba dan Sėmoga bėrmanfaat ya!Jika anda rasa maklumat diatas turut bėrguna kėpada mėrėka yang mėmėrlukannya, sila bantu kami mėnyėbarkannya dėngan sėbarkan dilaman-laman sosial milik anda. Sėkian, tėrima kasih.